Wednesday, June 8, 2011

Aneroxia Nervosa

tengkorak yang masih bersalutkan kulit

Salam. Hari ni nak story pasal trend zaman sekarang. Sekarang semua nak diet, nak badan macam jam pasir sampai sanggup berlapar. Ini juga termasuk seorang kawanku yang rasa dirinya gemok padahal badan macam lidi. Maybe pengaruh tengok awek2 korea(sebab sekarang korea wave) yang badan solid molid perut kempis peha slim tak macam drumstick!

Satu penyakit ni yang saya nak kongsi dengan uolss pasal kurus murus tirus ni lebih dikenali anoeroxia yang menjadikan badan seseorang tu kurus keding mengalahkan lidi penyapu. Menurut kamus dewan internet atau lebiy feymes sebagai wikipedia,,

Anoreksia nervosa (AN) adalah sebuah gangguan makan yang ditandai dengan penolakan untuk mempertahankan berat badan yang sihat dan rasa takut yang berlebihan terhadap peningkatan berat badan akibat keyakinan diri yang menyimpang. Keyakinan diri pada penderita AN dipengaruhi oleh bias kognitif (pola penyimpangan dalam menilai suatu situasi) dan memengaruhi cara seseorang dalam berpikir serta mengevaluasi tubuh dan makanannya. AN merupakan sebuah penyakit kompleks yang melibatkan komponen psikologikal, sosiologikal, dan fisiologikal, pada penderitanya ditemukan peningkatan rasio enzim hati ALT dan GGT, hingga disfungsi hati akut pada tingkat lanjut.
Seseorang yang menderita AN disebut sebagai anoreksik atau (lebih tidak umum) anorektik. Istilah ini sering kali digunakan namun menjadi disingkat menjadi anorexia, yang berarti gejala medis kehilangan nafsu makan.
Anorektik dapat juga menunjuk ke obat penahan nafsu.

Penyakit ni biasenye menyerang anak2 gadis yang jeles dengan badan2 hot korean tu. Tapi laki pon tak terkecuali dari menjeleskan diri. Masalah ni banyak ditemui kat U.S atau negara2 yang tinggi status ekonominya. Tapi orang2 yang badannya dapat membuatkan ramai orang jeles ni sebenarnya berkemungkinan ade masalah permakanan juga. Pakar pon ada cakap yang semua perempuan akan menghadapi masalah ini sekali dalam hidup mereka. Si fulan(name si pesakit) takut nak makan sebab takut berat badannya naik padahal badan si fulan sebenarnya makin melidi.

Tanda-tanda yang menunjukkan orang tu kena penyakit desperate nak kurus ni biasanya potong2 makanan dia jadi kecik2, pastu kunyah lambat2. Kalau korang makan dengan orang macam ni memang rase frust lah. Si fulan ni selalu mengelakkan diri dari makan bersama famili. Takot kena marah dengan mak sebab cerewet sangat. Bagi si fulan ni, kulit dan daging pada tubuh mereka sebagai lemak2 yang harus dimusnahkan. Jikalau tak dapat menhapuskan "lemak" pada tubuh, si fulan berasa tak selesa, resah gelisah ketika duduk mahupun baring. kalau baring pun tak selesa, apatah nak tidur. Last2 dapat penyakit aneroxia dan insomia. Si fulan juga mula suka dok sorang2 melayan diri dan mengelakkan diri dari bersosial.

Apabila menghidap penyakit ini, badan si fulan akan menghentikan beberapa proses. Antaranya tekanan darah yang turun secara mendadak, sesak nafas, menstruasi terbehenti pada umur yang awal atau tak bermula langsung(bagi yang belum mengalami detik2 itu) dan kelenjar tiroid yang menguruskan hal ehwal pembesaran terhenti. Kulit si fulan juga mengering, rambut dan kuku mula rapuh. Kendian, kepala pening, mengigil tibe2, sembelit dan sendi jadi bengkak. Dan yang paling tak best, manusia sebagai mekanisme alam, tmbuh lanugo atau rambut di seluruh tubuh badan termasuk kat muka. Lastly, zat yang tak seimbang dalam tubuh dapat memberi serangan jantung kepada si fulan.

Dalam menyelamatkan si fulan, keluarga atau orang terdekat memainkan peranan penting. Tindakan yang cepat boleh mengelakkan si fulan dari jadi makin parah. Jadi, janganlah jeles dengan orang lain. Nak kurus pon ikutlah cara yang baik. Tu jelah kot.


BYE AND NUNITE ^^

No comments:

Post a Comment