Friday, February 18, 2011

SAYA SUKA!!!!

my top three favourite food, and their benefits.....


1. CHOCOLATE
Coklat mengandungi zat makanan yang lengkap dan seimbang. Coklat susu (100g) dapat menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh setiap tubuh manusia dalam sehari.Coklat juga sesuai bagi golongan yang aktif dan bekerja kerana coklat susu (100g) menyumbangkan 15% daripada keperluan tenaga manusia dalam sehari. Selain daripada itu, coklat mempunyai bahan anti kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalid yang berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi.
Coklat adalah bebas daripada kolesteol kerana lemak koko mengandungi 328.2% asid oleik yang berperanan merendahkan paras kolesterol dalam darah. Asid sterik pula mempunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol.Koko mengandungi theobromina yang memberi kesan ketenangan untuk penumpuan otak dan membantu meningkatkan daya ingatan.



yup,,i'm a chocolate addict!!!

nak makan kolet bunga ni ^

2. EPAL



Kelazatan buah epal sememangnya diketahui umum.  Malahan, jusnya juga amat digemari.  Khasiat buah epal hijau lebih berkait rapat dalam membantu penghadaman dan penurunan berat badan.  Epal hijau maupun epal merah, kedua-duanya sama penting dari segi khasiatnya kepada tubuh badan.
Amalan memakan sebiji epal atau meminum jusnya setiap hari cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan.  Kajian menunjukkan, epal mengandungi elemen kesihatan phytonutrient yang boleh melambatkan pengoksidaan kolesterol yang tidak baik iaitu satu proses yang berperanan dalam pertumbuhan penyakit jantung.
Kanak-kanak yang memakan makan segera dan kemudian memakan epal atau meminum jusnya sebenarnya menyeimbangkan kembali kandungan zat dan mencegah berlaku lemak dalam badan.
emmmm.....~3~



snow white pon ske EPAL!!!

 3. ICE-CREAM VANILLA


Ais Krim Vanila sdh lama popular dlm kalangan pengemar ais krim. (saya setuju!!)
 
Rasanya tdk terlalu manis sekiranya d'bandingkan dgn Ais Krim Coklat & Strawberry.
 
Ais Krim Vanila menjadi pilihan ramai kerana rasanya yg agak berlemak.
 
Selain itu, memakan Ais Krim Vanila dpt menenangkan fikiran dan mengurangkan tekanan.
 
Tak lah stress sgt kan?


emmm~~~~cdapnye!!!


No comments:

Post a Comment